Koncepcyjny Tenere rusza w świat

794

Yamaha już w latach 70. XX wieku rozwijała motocykle o lekkiej konstrukcji i dwoistej naturze. Można więc powiedzieć, że nasza bliska znajomość z segmentem Adventure trwa od dawna. Motocykle w rodzaju pierwszej Yamahy XT600Z Ténéré, które powstały na bazie legendarnych maszyn triumfujących w rajdzie Dakar, otworzyły przed każdym kierowcą możliwości dalekiej eksploracji.

Dzięki wytrzymałej konstrukcji, pojemnym zbiornikom paliwa i wyjątkowej niezawodności modele Ténéré pierwszej generacji stały najbardziej rozchwytywanymi motocyklami Yamahy na europejskim rynku, a ich sukces pomógł rozbudzić ogólnoświatowe zainteresowanie zupełnie nowym trendem. Po sukcesie pierwszych modeli z silnikami chłodzonymi powietrzem, do linii Adventure Yamaha dołączyły kolejne maszyny, w tym XTZ750 Super Ténéré oraz XTZ660 Ténéré, które następnie stały się wzorami maszyn terenowych dla kierowców poszukujących trwałych i niezawodnych modeli, stworzonych z myślą o dalekich wyprawach. Zaprezentowany w ubiegłym roku model T7 stale przyciąga uwagę na całym świecie. Każda prezentacja gromadziła tłumy motocyklistów, którzy nie mogli się doczekać, aby go zobaczyć i dotknąć. Kierowcy, którzy mieli okazję przetestowania T7, byli pod ogromnym wrażeniem momentu obrotowego i lekkości prowadzenia nowej maszyny.

Bardzo pochlebne były opinie w prasie. Poruszenie wzbudził szereg pełnych akcji filmów, nakręconych przez dziennikarzy. To wszystko przyczyniło się to do zwiększenia zainteresowania tym motocyklem. Na fali ogromnego zainteresowania, jakie wywołał koncepcyjny T7, oraz pozytywnych i zachęcających opinii kierowców, którzy nim jeździli, Yamaha stworzyła motocykl Ténéré 700 World Raid — prototypową maszynę, której zadaniem jest pomoc w wypracowaniu ostatecznej wersji modelu seryjnego. Ten lekki motocykl adventure, czerpiący z inspirowanego rajdowymi maszynami, surowego charakteru koncepcyjnego T7 i powstały w oparciu o wyniki wyczerpujących testów, prowadzonych w 2017 r., różni się od wszystkiego, co można dziś znaleźć na rynku. W przeciwieństwie do wielu dostępnych dzisiaj modeli innych marek, Ténéré 700 World Raid jest lekką, smukłą konstrukcją.

Dzięki temu doskonale prowadzi się poza utwardzonymi szlakami i pozwala na bardziej ekstremalną jazdę w bardzo zróżnicowanych warunkach. Jego niewielki silnik CP2 o poj. 689 cm3 w szerokim zakresie obrotów dostarcza łatwą do opanowania moc, tak potrzebną podczas wypraw, zarówno tych, które wiodą szosami jak i poza nimi. Ten motocykl nie zna granic. Został stworzony z myślą o aktywnych kierowcach, którzy podczas wypadów na dwóch kołach pragną poczuć smak przygody i całkowitej swobody. Taka maszyna, z genami rajdowych przodków i prawdziwym duchem Ténéré jest tuż za horyzontem. Sercem prototypowego modelu Ténéré 700 World Raid jest uznany, 2-cylindrowy silnik o pojemności 689 cm3, z krzyżowym wałem korbowym typu crossplane, który napędzał doskonale sprzedający się model MT-07. Specjalnie opracowana wersja niezwykle popularnego silnika CP2 zapewnia wysoką moc i liniowo rozwijany moment obrotowy, a przez to także doskonałą dynamikę zarówno na asfalcie jak i drogach gruntowych. Z kolei niewielkie gabaryty i niska, scentralizowana masa tej jednostki napędowej sprzyjają zwinności motocykla. Prototyp wyposażony jest w specjalny układ wydechowy Akrapovič, który nadaje maszynie rasowy wygląd i zapewnia głębokie oraz potężne brzmienie silnika. Przebudowana, stalowa rama nośna została udoskonalona w kluczowych punktach, by zapewnić optymalne prowadzenie na szosie i poza nią. W motocyklu zastosowano także widelec typu upside-down o wysokich parametrach oraz tylne zawieszenie z pojedynczym amortyzatorem — rozwiązania, które poradzą sobie w każdych warunkach. Model Ténéré 700 World Raid odziedziczył po T7 solidnie wyglądającą, rajdową sylwetkę, jednak wiele punktów zostało precyzyjnie dopracowanych: na przykład siodełko znajduje się niżej, aby przyszły motocykl seryjny był dostępny dla szerszego grona kierowców.

Zbiornik paliwa zaprojektowano tak, żeby zasięg między tankowaniami był odpowiedni, a jednocześnie zapewnia on także znakomitą ergonomię i pomaga utrzymać niską masę pojazdu. Takie elementy jak panele boczne, przedni błotnik oraz jednoczęściowa tylna rama pomocnicza zostały wykonane z włókna węglowego. W przedniej czaszy znalazł się zespół świateł złożony z czterech reflektorów projektowych, inspirowany rozwiązaniem z maszyn dakarowych. Kolorystyka tej niezwykłej maszyny Adventure nawiązuje do modelu T7, z elementami w kolorze Racing Blue. Nadwozie motocykla wykonano z włókna węglowego, a kokpit zaprojektowano tak, by pozwolić kierowcy na zamontowanie wyposażenia dodatkowego, w tym urządzeń nawigacyjnych. Fala zainteresowania towarzyszącego temu modelowi w okresie ostatnich 12 miesięcy, zainspirowała Yamahę,by w roku 2018 wysłać prototyp Ténéré 700 World Raid w niełatwą podróż dookoła świata. Podczas wyjątkowej trasy modelu World Raid fabryczna ekipa kierowców Yamahy w różnych miejscach na świecie pokona na tym motocyklu szereg trudnych, terenowych odcinków specjalnych. Dzięki temu fani marki z Ameryki, Australii, Afryki i Europy będą mogli poczuć, usłyszeć i zobaczyć, jak prezentuje się przyszłość jazdy w stylu adventure.

źródło: Yamaha

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułBierzemy się za silnik
Następny artykułStewart na Hondzie