A może Suza 2013?

Modele rodziny RM-Z 2013 powstały w rezultacie bliskiej współpracy z fabrycznymi zespołami sportowymi: Rockstar Energy Suzuki World MX1, Rockstar Energy Suzuki Europe MX2, Rockstar Energy AMA 250cc America i wspieranym przez firmę Yoshimura zespołem z Brettem Metcalfem – wielokrotnym mistrzem AMA Supercross and Motocross Champion, a także Rickym Carmichaelem oraz Jamesem Stewartem.

Modyfikacje silnika

Zarówno w modelu RM-Z450 jak i RM-Z250 zastosowano lżejsze tłoki o zmienionym kształcie, do zaprojektowania których wykorzystano metodę elementów skończonych (MES), co pozwoliło zmniejszyć ich masę, zachowując odpowiednią wytrzymałość i trwałość. Korbowód ma zmieniony kształt i krótszy sworzeń z powłoką DLC.

Poprawiono także reakcję silnika na zmianę położenia przepustnicy oraz moc w zakresie od niskich do średnich prędkości obrotowych. Moduł elektroniczny sterujący pracą silnika (ECM) ma większą moc obliczeniową. W obu modelach zastosowano układ zapłonowy o większej mocy w celu poprawienia sprawności procesu spalania i osiągów silnika. Oba motocykle mają możliwość podłączenia do modułu ECU wskaźnika FI, sygnalizującego nadejście terminu kolejnego przeglądu okresowego za pomocą specjalnej kontrolki.

W RM-Z250 zamontowano 5-przełożeniową skrzynię biegów, natomiast w modelu RM-Z450 wprowadzono zmiany polegające na innym ukształtowaniu wałka zmiany biegów, sprężyny ogranicznika i wałka wyjściowego, co zapewnia pewniejszą zmianę biegów.

Modyfikacje podwozia

Główna zmiana w przypadku obu modeli polega na zastosowaniu widelca typu SFF (Showa Separate Function Forks) o większej średnicy goleni (48 mm). W lewej goleni widelca znajduje się układ tłumiący, a w prawej – sprężyna. Takie rozwiązanie zmniejsza masę, zmniejsza tarcie, poprawia tłumienie i zapewnia lepszą kontrolę nad motocyklem. Regulacja napięcia wstępnego sprężyny jest łatwa i ma szeroki zakres.

Konstrukcja ramy i stelaża siedziska również zostały udoskonalone w obu modelach. Poza tym zwiększona została także sztywność, która zapewnia lepszą przyczepność i wyczucie motocykla. Aby ułatwić obsługę techniczną, przeprojektowane końcówki rur wydechowych mają elementy wewnętrzne mocowane za pomocą śrub, a nie jak w poprzednich modelach za pomocą nitów.

Podsumowując, RM-Z 2013 został przeprojektowany i zapewnia wyższą moc w większym zakresie prędkości obrotowych silnika, większą trwałość mimo mniejszej masy, łatwiejszą obsługę oraz lepsze właściwości jezdne, które mogą być zmienione przez użytkownika.

fot. Suzuki

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł„Niegościnny” Ostrów
Następny artykułKonflikt w USA