Modele rodziny RM-Z 2013 powstały w rezultacie bliskiej współpracy z fabrycznymi zespołami sportowymi: Rockstar Energy Suzuki World MX1, Rockstar Energy Suzuki Europe MX2, Rockstar Energy AMA 250cc America i wspieranym przez firmę Yoshimura zespołem z Brettem Metcalfem – wielokrotnym mistrzem AMA Supercross and Motocross Champion, a także Rickym Carmichaelem oraz Jamesem Stewartem.
Modyfikacje silnika
Zarówno w modelu RM-Z450 jak i RM-Z250 zastosowano lżejsze tłoki o zmienionym kształcie, do zaprojektowania których wykorzystano metodę elementów skończonych (MES), co pozwoliło zmniejszyć ich masę, zachowując odpowiednią wytrzymałość i trwałość. Korbowód ma zmieniony kształt i krótszy sworzeń z powłoką DLC.
Poprawiono także reakcję silnika na zmianę położenia przepustnicy oraz moc w zakresie od niskich do średnich prędkości obrotowych. Moduł elektroniczny sterujący pracą silnika (ECM) ma większą moc obliczeniową. W obu modelach zastosowano układ zapłonowy o większej mocy w celu poprawienia sprawności procesu spalania i osiągów silnika. Oba motocykle mają możliwość podłączenia do modułu ECU wskaźnika FI, sygnalizującego nadejście terminu kolejnego przeglądu okresowego za pomocą specjalnej kontrolki.
W RM-Z250 zamontowano 5-przełożeniową skrzynię biegów, natomiast w modelu RM-Z450 wprowadzono zmiany polegające na innym ukształtowaniu wałka zmiany biegów, sprężyny ogranicznika i wałka wyjściowego, co zapewnia pewniejszą zmianę biegów.
Modyfikacje podwozia
Główna zmiana w przypadku obu modeli polega na zastosowaniu widelca typu SFF (Showa Separate Function Forks) o większej średnicy goleni (48 mm). W lewej goleni widelca znajduje się układ tłumiący, a w prawej – sprężyna. Takie rozwiązanie zmniejsza masę, zmniejsza tarcie, poprawia tłumienie i zapewnia lepszą kontrolę nad motocyklem. Regulacja napięcia wstępnego sprężyny jest łatwa i ma szeroki zakres.
Konstrukcja ramy i stelaża siedziska również zostały udoskonalone w obu modelach. Poza tym zwiększona została także sztywność, która zapewnia lepszą przyczepność i wyczucie motocykla. Aby ułatwić obsługę techniczną, przeprojektowane końcówki rur wydechowych mają elementy wewnętrzne mocowane za pomocą śrub, a nie jak w poprzednich modelach za pomocą nitów.
Podsumowując, RM-Z 2013 został przeprojektowany i zapewnia wyższą moc w większym zakresie prędkości obrotowych silnika, większą trwałość mimo mniejszej masy, łatwiejszą obsługę oraz lepsze właściwości jezdne, które mogą być zmienione przez użytkownika.
fot. Suzuki