DAKAR 2023: nowe odcinki, nowe roadbooki, specjalne nagrody i bonusy

Czwarta edycja Rajdu Dakar w Arabii Saudyjskiej będzie miała nową trasę. Rajd, będący pierwszą rundą Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych FIA i FIM, wystartuje 31 grudnia 2022 i potrwa do 15 stycznia 2023. Trasa zaprowadzi zawodników z plaż Morza Czerwonego nad Zatokę Perską, do miasta Dammam. 14 etapów najpierw poprowadzi dakarową karawanę w górzyste tereny na północny zachód kraju, a następnie na południowy wschód, na trzydniową przeprawę przez ocean wydm pustyni Empty Quarter.

Biwak w rozmiarze XXL

Zawodnicy spotkają się w Arabii Saudyjskiej na pierwszym biwaku w rejonie plaży nad Morzem Czerwonym. Wcześniej jednak dakarowa karawana przejdzie ostateczny odbiór administracyjny i badanie kontrolne na torze Le Castellet na południu Francji pod koniec listopada. Infrastruktura zostanie na tę okazję tak urządzona, aby zapewnić rozrywkę oraz miejsca do imprezowania i interakcji. Natomiast „Morski Biwak” na wybrzeżu Morza Czerwonego miesiąc później zostanie wyznaczony na fragmencie pustyni nad morzem, gdzie rozpocznie się przygoda.

1+14=15 dni zawodów

Dakar 2023 wyróżnia się długością: w ciągu 15 dni rajdu odbędzie się prolog i 14 etapów. Trasa w 70% składa się z nowych odcinków. Będzie to najbardziej intensywna edycja we współczesnej erze rajdu. Zdecydowana większość odcinków specjalnych będzie liczyć blisko 450 km długości. Dojazdówki będą krótsze, a mety etapów ulokowane będą bliżej biwaków, aby ograniczyć czas dojazdów. Licząca łącznie blisko 5000 km odcinków specjalnych edycja będzie najdłuższa od 2014 roku.

Trzy dni na pustyni Empty Quarter

Zawodnicy znają już region, ten stanowiący ogromną część terytorium Arabii Saudyjskiej zwany „Pustą Dzielnicą” (Empty Quarter). Ale wyprawa na maratoński biwak w Shubeyta w 2020 czy pętle wokół Wadi Ad Dawasir pokazały tylko niewielką część bezkresnej pustyni. Dzięki trasie, która prowadzi szlakiem komunikacyjnym z Omanem, możliwy jest wjazd w głąb pustyni Empy Quarter i ulokowanie biwaku w skrajnie wschodnim rejonie Arabii Saudyjskiej. Zawodnicy będą również musieli zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest etap maratoński rozgrywany w ciągu tych trzech dni.

„Odkrywcy” nagrodzeni

Dakar od dawna przyciąga najbardziej utytułowanych zawodników świata, a z drugiej strony podróżników i entuzjastów, którzy chcą przeżyć sportowe wyzwanie życia. Duma jednych i drugich z rywalizacji na tej samej trasie jest nieodłączną częścią Rajdu Dakar. Różnice w sprzęcie profesjonalistów i amatorów stanowią dodatkowy bodziec dla tych drugich, którzy od teraz będą rywalizować każdego dnia w odrębnej klasyfikacji i zdobywać nagrody pieniężne. Lista kierowców „Fabrycznych” dla każdej kategorii będzie stworzona na bazie ich wyników w rajdowej karierze. „Odkrywcy” będą rywalizowali o cenne bonusy potwierdzające ich postępy w tej dyscyplinie, na przykład sprzęt.

Losowe roadbooki: nie ściągać!

W szkołach czasami nauczyciel rozdaje dwa różne zadania sąsiadującym uczniom, aby uniemożliwić spryciarzom ściąganie. Podobnie będzie z roadbookami. Trasy większości etapów na pewnym fragmencie odcinka będą rozdzielone na dwie, a roadbooki A i B będą przydzielane losowo. Zawodnicy, którzy skuszą się, żeby jechać bez zastanowienia za rywalem, ryzykują w ten sposób ominięcie swoich waypointów, a tym samym surowe kary czasowe.

Motocykle: bonus za otwieranie trasy

Sekwencja etapów bywa przyczyną efektu jo-jo wśród czołowych motocyklistów, co sprawia, że stosują oni niekiedy oportunistyczne strategie. Motocykliści otwierający trasę są w najmniej korzystnej sytuacji. Wygranie etapu jest postrzegane jako niedogodność do tego stopnia, że niektórzy zawodnicy rezygnują z etapowego zwycięstwa i pozwalają się wyprzedzić rywalom, by nie narazić się na niemal nieuniknioną stratę czasową następnego dnia. Dlatego w edycji 2023 będą przyznawane rekompensaty czasowe.

Elektroniczne roadbooki dla wszystkich

Papier to przeżytek! W ostatnich latach w samochodach, a następnie ciężarówkach pojawiły się tablety, które później testowali czołowi motocykliści. System został dokładnie sprawdzony i jest już gotowy do użytku dla wszystkich kategorii. Od tego roku wszystkie pojazdy będą wyposażone w elektroniczne roadbooki.

inf. prasowa