Historia. Kask motocyklowy zawdzięczamy Sir Lawrence’owi z Arabii.

Kask motocrossowy jest dla motocyklisty tym, czym warstwa ozonowa dla naszej planety. Istnieje oczywiście ich całe mnóstwo, od najprostszych, podstawowych a przez to niedrogich, po najbardziej ekstrawaganckie modele wykonane z najszlachetniejszych materiałów, takich jak na przykład karbon.

Zanim na rynku pojawiły się pierwsze kaski, motocyklistom wystarczała zwykła czapka. Jednak do czasu, gdy Sir Lawrence z Arabii (Thomas Edward Lawrence, wybitny archeolog, podróżnik, wojskowy i dyplomata) uległ wypadkowi. W sobotę 13 maja 1935r. płk.Lawrence wyjechał na swoim motocyklu (Brough Superior SS100) z Clouds Hill (gdzie mieszkał) do obozu w Bovington.

Kiedy wracał do domu skręcił gwałtownie w bok, by uniknąć potrącenia dwóch jadących na rowerach chłopców, wyleciał przez kierownicę i uderzył w pień drzewa gruchocząc sobie czaszkę. Nie odzyskując przytomności zmarł 6 dni później. Jeden z opiekujących się Lawrence’em lekarzy, neurochirurg Hugh Cairns, poruszony niepotrzebną śmiercią brytyjskiego bohatera, rozpoczął badania na temat urazów powstałych w wyniku wypadków motocyklowych wśród motocyklistów w armii angielskiej.

Zalecił im jednocześnie noszenie hełmów wykonanych z korka pokrytego wodoodpornym płótnem ze skórzanymi nausznikami. W 1946 roku Cairns opublikował wyniki swoich badań, w których potwierdził, że motocykliści, którzy zastosowali się do jego zaleceń, znacznie zmniejszyli ryzyko przypadkowej śmierci. Mimo to, dopiero w 1973 roku władze brytyjskie a także inne kraje europejskie wprowadziły obowiązek noszenia kasków motocyklowych.

Po hełmie korkowym pojawił się hełm miskowy, który chronił tylko czubek głowy. Oczywiście lepsze niż nic, ale ten rodzaj kasku nadal był bezsilny w obliczu stale rosnącej prędkości motocykli i motocrossowców tamtych czasów. Jednak to właśnie ten rodzaj kasku motocrossowego dominował w sporcie aż do lat 90-tych, kiedy to ostatecznie wyparły je integrale: kaski wyposażone dodatkowo w osłonę podbródka. Pierwszy pełnotwarzowy hełm zawdzięczamy Royowi Richterowi, mechanikowi z miasta Bell w Kalifornii. Najpierw powstał kask „500”, od którego wzięła początek legendarna seria „Moto” firmy Bell.

źródło: Bell