Jak przygotować swoje moto? Yamaha Family szykuje się do nowego sezonu

Usterkom należy zapobiegać. Dlatego nie czekajmy na awarie, a im zapobiegajmy. Trzeba zajrzeć wszędzie, bowiem każdy element, nawet najdrobniejszy, może być powodem, że nasze moto odmówi posłuszeństwa. Mówisz Yamaha, myślisz bracia Kędzierscy. Carlos i Łukasz o motocyklach sygnowanych kamertonem wiedzą chyba prawie wszystko.

Motocykl powinien być gotowy do jazdy przez cały rok. Owszem, jeśli planujesz dłuższą przerwę dla swojej Yamaszki można pominąć niektóre czynności, jednak doradzamy, aby o wszystkie, nawet najdrobniejsze elementy dbać cały czas. Na przykład o klamki czy dźwignie. Regularnie smarowane nigdy Cię nie zawiodą.

Wracamy jednak do punktu wyjścia, czyli do całego motocykla. Na pewno przed sezonem posiadaczy starszych sprzętów, którzy nie jeździli przez kilka miesięcy czeka remont silnika. Bo jak twierdzą niektórzy – „serducho” najważniejsze. Kolejny element to zawieszenie, gdzie należy wymienić olej, zimmeringi, panewki, sprawdzić dźwignie wahacza. Do sprawdzenia jest także łańcuch, zębatki, klocki hamulcowe, tarcze. Wiele rzeczy można zrobić samemu i tu odsyłamy do bardzo przydatnych instrukcji obsługi, do których niestety nie wszyscy zaglądają… a szkoda. Znajdziecie tam sporo pożytecznych informacji zwłaszcza mówiących o tym, kiedy i co należy sprawdzić i wymienić. I radzimy przestrzegać tych zaleceń bardzo dokładnie, bo nie są wzięte z sufitu, a mogą znacznie przedłużyć żywotność Waszego motocykla.

Natomiast bardziej skomplikowane czynności, jak choćby zawieszenie, radzilibyśmy powierzyć fachowcom. Zwłaszcza, że wszelkie diagnozy „na ucho” czy „na oko” dotyczące sprawności choćby silnika są bardzo trudne. Dlatego należy postawić na profilaktykę, a nie na „leczenie”. Może to wyglądać, że wymieniamy dobre części (tłoki czy korbowody) na dobre, ale to najbardziej skuteczna metoda, aby w najmniej spodziewanym momencie silnik nam nie wybuchł.

Podobnie z zawieszeniem, jeśli zdarzało się nam częściej jeździć po błocie koniecznie trzeba je przeserwisować, nawet po jednych zawodach. W sprzęcie o mniejszej pojemności niektórzy zawodnicy czasami narzekają na moc. Ale prawda jest taka, że moc nie zawsze przekłada się na prędkość. O tej ostatniej decyduje m.in. zawieszenie, a w Yamaszkach super. To konsekwencja bardzo dobrej współpracy Yamahy z firmą Kayaba produkującą teleskopy sprężynowe (w przeciwieństwie do innych firm ciągle eksperymentujących z teleskopami powietrznymi).

Dzięki temu dostaliśmy zawieszenia bardzo uniwersalne, zarówno dla amatorów jak i profi. Warto także pomyśleć o wymianie wydechu (końcówka lub cały układ). Polecamy szczególnie wydech Gytr. Będzie jeszcze szybciej. Z kolei samą jazdę ułatwi antypoślizgowy pokrowiec na kanapę, który uczyni ją bardziej efektywną. I jeszcze jedna rada: nie oszczędzajmy na częściach zamiennych, zwłaszcza do silnika, który zachowa fabryczną jakość jeśli nie będą to tanie zamienniki.

Co do ogumienia od lat jeździmy na oponach Dunlop (Geomax MX33 na przód i tył, a na piach czy błoto MX12 – tzw łopata), lejemy sprawdzony przez nas olej Yamalube. Do 4T używamy oleju półsyntetycznego, jest idealny dla silników pracujących razem ze sprzęgłem i skrzynią biegów (nie zawierają estrów). No i nie są drogie. Kolejna rada to obejrzeć motocykl po każdej jeździe, zwłaszcza po zawodach. Warto sprawdzić czy chłodnica nie dostała kamieniem, czy węże od chłodnicy czy przewody hamulcowe nie są poluzowane.

W tym sezonie wystartujemy prawdopodobnie na YZ 450F 2022. Łukasz pojedzie wybrane rundy Mistrzostw Polski, a ja zamierzam zaliczyć cały sezon. Przy okazji… z Yamahą jesteśmy związani od 2000 roku. Wtedy kupiliśmy pierwsze motocykle tej marki. I nadal jest to miłość, a nie tylko przyzwyczajenie.

Na tak przygotowanych Yamahah wjadą w sezon 2022 i inni zawodnicy.

Hania Szczucińska

W sezonie 2022 moim głównym celem są starty w cyklu Mistrzostw Polski, ale jeżeli będzie okazja, to na pewno treningowo będę też jeździć na zawody niższej rangi. Motocyklem startowym jest YAMAHA YZ125 2022. Jeżeli chodzi o modyfikacje w motocyklu, to jedyną zmienionym elementem jest układ wydechowy GYTR. W przygotowaniach do sezonu głównie skupiam się na poprawieniu wydolności: biegam, jeżdżę rowerem, chodzę na judo. W najbliższej przyszłości po zdanej sesji planuję wyjechać do Włoch, gdzie będę trenować razem z Mańk Teamem.

Janek Rompkowski

Będę startował Yamahą YZ125 2022 w barwach AF Motors Yamaha Racing, z którą od grudnia przygotowuję się do nowego sezonu. Czekałem na kalendarz MP, ale okazało się, że trochę za długo. Pokrzyżowało to trochę plany, ponieważ chciałem pojechać ADAC MX Masters, MP i zaczerpnąć coś z rund Mistrzostw Europy. Problem jednak w tym, że nasz polski kalendarz pokrył się z tymi imprezami. Cały czas jeżdżę na seryjnym motocyklu, od zawsze jestem zdania, że na takim też da się wygrywać, co udowodniłem w Więcborku. Będzie to mój piąty rok startów i doświadczenie podpowiada, że pewnie trzeba będzie coś niecoś pogrzebać w silniku. Z drugiej jednak strony Yamaha pokazała swoją mocną stronę inżynierską, najnowsza YZ125 jest cała zmieniona i nie mam do niej żadnych uwag. Myślę, że konkurencja powinna się mieć na baczności. Jeżeli chodzi o zawieszenie, to Yamaha ma swoją niezawodną Kayabe, z której jestem baardzo zadowolony – setting pod moją wagę i można trzymać gaz. Opony? Prawdopodobnie Dunlop.

Karolina Jasińska

W 2022 wystartuję na motocyklu marki Yamaha YZF250 2022. Głównym celem w tym roku jest start w Mistrzostwach Polski i Pucharze Polski. Dodatkowo chciałabym spróbować swoich sił w niemieckim Pucharze Ladies Cup oraz w pojedynczych rundach Mistrzostw Europy. Kilka słów o samym moto… Seryjny motocykl od Yamaha jest dobrze wyposażony. Wiadomo, można go dostosować do swoich potrzeb i wymagań, a najlepiej współgrają części GYTR .

Michał Pawlik

W tym roku pojadę motocyklem Yamaha YZ450F w specyfikacji Supermoto, dokładnie tym samym, którym startowałem w sezonie 2021. W planach zawody pełnego cyklu MP i dodatkowo wybrane rundy w Czechach. Przygotowanie motocykla do sezonu wymaga wymiany układu korbowo-tłokowego, aby w sezonie przejechać ok. 40-50mth. Do tego setting zawieszenia. Na sezon potrzeba ok 12 kompletów opon. Osobna i bardzo ważna kwestia to kondycja fizyczna, o którą należy dbać całą zimę. Sezon przygotowawczo-startowy najlepiej rozpocząć za granicą, aby pierwszą rundę MP zaliczyć jako kolejne zawody w sezonie (nie pierwsze).

Karol Kruszyński

W tym roku maszyną, którą dosiądę jest Yamaha YZ450F model 2022, a priorytetowe zawody to Mistrzostwa Polski MX. Czy coś jeszcze pojadę w tym sezonie? Zobaczymy… Do mojej 450-tki postawiłem na zawieszenie Öhlins oraz półki Xtrig ze zmiennym offsetem. W motocyklu zamontowany będzie także tytanowy układ wydechowy Akrapovič.

fot. Nuka Nuka, Krzysztof Hipsz, SuperMotoGraphy