Justyn Janas to już dzisiaj marka. Masz za sobą wiele udanych imprez, na które zjeżdżały dziesiątki riderów z całej Polski, ale nie tylko. Która z nich dostarczyła Ci najwięcej fanu?
Tak zgadza się, Stworzyłem legalny, oficjalny tor Hard Enduro-Cross Country-Super Enduro do legalnej jazdy i szkolenia młodzieży oraz dorosłych. Organizuję zawody motocyklowe od 2021 roku. Wtedy to odbyła się pierwsza dwudniowa impreza Hard Enduro, również pierwsza na terenie Dolnego Śląska. To ona właśnie pozostanie w mojej pamięci najdłużej, gdyż była spełnieniem wieloletnich marzeń.
Od 2021 każdego roku organizujemy po kilka podobnych wydarzeń sportowych.Najbliższe Cross Country (pod nazwą Liqui Moly Cup), będzie jubileuszową X edycją zawodów CC/Hard Enduro. W tegorocznych planach mamy łącznie trzy wydarzenia, w tym jedno „wyjazdowe” (w czerwcu) w moim klubie ZKS Orion Ziębice. Na zakończenie sezonu, we wrześniu, zorganizujemy w miejscowości Niwa Górskie Enduro trzy imprezy, każda inna. Do startu mogą przystąpić zawodnicy na motocyklach, quadach oraz ADV. Wszystkie z regulaminem zaakceptowanym przez PZM.
Jesteś nie tylko menedżerem, ale sam także jeździsz na moto. Przy tak „rozbuchanych” przedsięwzięciach jakich organizacji się podejmujesz, masz jeszcze czas na prywatne upalanie?
Ciężko pogodzić jest pracę w firmie, prowadzenie toru jako obiektu sportowego oraz aktywną jazdę na motocyklu wraz z startami w zawodach. Większość prac na trasie toru wykonuję osobiście, na własnym motocyklu przejeżdżam tereny na których można trenować. Dlatego tylko sporadycznie startuję w zawodach. Ostatni mój start to zwycięstwo na Ostrogórskiej Rzezi koło Opola w sierpniu 2023, także „Justyśka” jeszcze umie trzymać gaz.
Za kilka dni odbędzie się Cross Country Liqui Moly Extreme Sudety. Kilka słów o trasie zawodów, na jakie typu niespodzianki powinni się przygotować uczestnicy imprezy?
W tym sezonie, na Dolnym Śląsku, organizujemy własny cykl zawodów pod nazwą Liqui Moly Extreme Sudety Cup. Szeroka trasa na której można swobodnie wyprzedzać jest bardzo ciekawa. Również dla kibiców, którzy będą mieli okazję przyglądać się zmaganiom zawodników, także tych topowych. Jak wspomniałem trasa jest zróżnicowana, od szybkich prostych do ponad 100 km/h po techniczne sekcje w lesie, sekcje na polanie, podjazdy, zjazdy, naturalne skoki. Dla zawodników o najwyższych umiejętnościach (Expert), w wyścigu głównym otworzymy bardzo widowiskową sekcję SuperEnduro czyli opony, belki, głazy, bardzo trudne technicznie przeszkody. Czas trwania wyścigu oraz sama trasa są dostosowane do umiejętności riderów. Zawodnicy mniej zaawansowani mogą wystartować w klasie Amator.
Trasę masz w małym palcu, co doradziłbyś riderom na przykład jeśli chodzi o opony?
Dobrym wyborem będą mousse wraz z oponom Soft Maxxis, osobiście sam korzystam z takiego zestawu. Wysokie prędkości nie sprzyjają stosowaniu opon Super Soft ani niskiemu ciśnieniu w systemie Tubliss.
Imprezy przez Ciebie przygotowywane to nie tylko same wyścigi. Na jakie atrakcje pozasportowe mogą liczyć uczestnicy i kibice?
Atmosfera na torze jest zawsze bardzo miła. Samo otoczenie Gór Stołowych tworzy niepowtarzalny klimat imprezy. Paddock będzie otwarty dzień przed zawodami, udostępniamy także altanę grillową wraz z paleniskiem i drewnem, jednym słowem można sobie również weekendowo odpocząć.
Kiedyś wspominałeś w rozmowie, że jeśli nie znajdziesz wsparcia u mocnych sponsorów, zrezygnujesz. Jak widać, nie zrezygnowałeś. Sponsorem tytularnym jest światowa marka Liqui Moly, a jak z innymi darczyńcami?
Na pewnym etapie prywatny budżet się kończy, a stale chcemy podnosić poziom infrastruktury obiektu jako zaplecza treningowego, jak i pod zawody motocyklowe. Wszystkie działania wymagają dużych nakładów finansowych. W tym roku zaufało nam Liqui Moly wchodzące mocno w polski rynek olejowy, o opony zadba firma AR MOTO (dystrybutor MAXXIS oraz CST). Od pierwszej edycji zawodów utrzymujemy współpracę z wieloma firmami, między innymi z AREON (odświeżacze i zapachy samochodowe) AREON oraz AJONA (pasty do zębów). Nowym sponsorem w tym sezonie została firma DENTOLOGY (Specjalistyczne Centrum Stomatologiczne z Kłodzka), są z nami także STRYCZYŃSKI Transport (firma transportowa z Nowej Rudy), Wojciech Gałosz Galop Części i Shock Suspension. Koło Gospodyń Wiejskich z Gminy Suszyna wraz z Radą Sołecką zadbają o swojskie domowe jedzenie podczas zawodów. Możemy także liczyć na tradycyjne wsparcie władz gmin Szczytna i Radków.
Być może niektórzy zdecydują się na spędzenie całego weekendu w okolicach Suszyny. Jak wygląda baza noclegowa i co warto zobaczyć?
W okolicy jest dostępnych sporo obiektów, które od lat goszczą zawodników przyjeżdżających do nas na zawody i treningi. Dla miłośników pieszych wędrówek polecam Góry Stołowe, Zalew Radków, Polanicę Zdrój. Nieopodal Kłodzka jest muzeum Kopalni Złota w Złotym Stoku, mamy także Minieuroland, miasteczko rozrywki dla dzieci. Obok toru stoi wieża widokowa z której pięknie widać tor oraz Góry Stołowe. Dlatego zachęcam do przyjazdu z całą rodziną.
Czy lista zapisów nadal jest otwarta?
Lista zgłoszeń jest otwarta do 12.04.2024 do godziny 12:00. Na ten moment zapisanych jest 150 zawodników, ale liczymy na jeszcze więcej. Jedna z najlepszych firm w Polsce od pomiaru czasu, MOTORESULTS w tym sezonie będzie obecna razem z nami. Bo my stawiamy na jakość. Pogoda zapewniona, prognozy mówią o 20 stopniach w dniu zawodów, dlatego gorąco zapraszam wszystkich w niedzielę 14.04.2024 do Suszyny na zawody Liqui Moly Cup Extreme Sudety Cup.
tekst: Krzysztof Hipsz, fot: z archiwum Justyna, GM Fotofaktoria.