Czy wyobrażacie sobie, aby w Mistrzostwach Polski czy Pucharze Polski MX mogliby wystartować zawodnicy na motocyklach tylko jednej czy dwóch marek, na przykład KTM i Kawasaki?
Czy wyobrażacie sobie, że Promotor zawodów MP i PP Pit Bike posiada wyłączne prawo do WSKAZANIA (kto mu je dał, PZM?) ACEPTOWANIA i DOPUSZCZANIA do rozgrywek konkretnych marek, dostawców części (w tym opon) wg swojego widzimisię (podobno wszystko to ze względów bezpieczeństwa). Ty jesteś OK, ale tamten już niestety „be”. Przed nim sito, przez które prawdopodobnie nie przejdzie, bo: czeka go zawarcie umowy z Promotorem rozgrywek nie później niż 45 dni przed ich startem, weryfikacja dokumentacji dotyczącej produktu, certyfikatów dopuszczających produkt do użytku na rynku polskim, ubezpieczenie OC i wniesienie wkładu finansowego jako partycypacja w kosztach organizacji zawodów cyklu. Może wtedy uda mu się wystawić swoje moto ale do tej pory nie odnotowano podobnych przypadków. Ograniczenie marek, na których można startować w Mistrzostwach Polski całkowicie przeczy zasadom masowości sportu w Polsce przez co nie jest zgodne z zapisami Ustawy z dn. 25 czerwca 2010 roku o sporcie. Polityka stosowana w rozgrywkach MP i PP Pit Bike to oczywista monopolizacja tych imprez, organizowanych nota bene tylko przez jeden klub. Oddając sprawiedliwość nie kwestionuję poziomu organizacyjnego zawodów, niestety mają one niewiele wspólnego z ideą sportu, bardziej służą promocji określonych marek motocykli. W oficjalnych zawodach międzynarodowych pit bike’ów w innych krajach nie ma żadnych ograniczeń, startują tam motocykle, których w Polsce się nie dopuszcza, są bezpieczne wszędzie, ale nie w Polsce. Na przykład w organizowanych nieoficjalnych Mistrzostwach Europy które odbyły się w Niemczech wybór sprzętu był dowolny, stworzono jedynie odrębną klasę dla „japończyków”, w Mistrzostwach USA decydowały o dopuszczeniu motocykla do zawodów decydowały jedynie przepisy techniczne. To tylko jeden z aspektów kontrowersyjnych przepisów dotyczących MP i PP pit bike’ów, która zelektryzowała część środowiska PB. Powodem było zaproszerie przez PZM do przedstawienia oferty dotyczącej nabycia posiadanych przez PZM praw marketingowych do organizowanych i prowadzonych przez PZM rozgrywek Mistrzostw Polski i Pucharu Polski Pit Bike. Komunikat ujrzał światło dzienne 18 października 2023 z terminem składania ofert do… 26 października 2023 (trochę krótko). Na marginesie, czy tworzenie Mistrzostw Polski i Pucharu Polski motocykli, których zadaniem jest przede wszystkim popularyzacja i upowszechnianie motorsportu ma sens? Wygląda to trochę na synekurę PZM.
fot. ARC