Najbliższy weekend to sobotnie kwalifikacje i niedzielne wyścigi najszybszych quadowców Europy. Gdzie? W Cieszynie, na słynnym torze przy ulicy Motokrosowej. To tam FIM Europe postanowił zlokalizować kolejną rundę ME powierzając organizację zawodów CKM i PZM.
Swój udział w wyścigach zapowiedzieli najlepsi driverzy Starego Kontynentu, wśród nich aktualny lider rozgrywek Christopher Tveraen i Mistrz Polski Roman Gwiazda. Ale nie tylko ich zmagania zobaczymy.
Atrakcją imprezy będą także wyścigi… sidecarów, motocykli z wózkami bocznymi. U nas zapomniane, natomiast u południowych sąsiadów bardzo popularne, dlatego kilka czeskich teamów zaprezentuje swoje umiejętności przed polską publicznością. A jest co ogladać, bo dyscyplina to ogromnie widowiskowa. W Polsce na sidecarach jeżdżono dawno dawno temu, po raz ostatni tytuł mistrza Polski przyznano w 1959 roku Zygmuntowi Sikorze.
I potem się urwało. Parę słów o sprzęcie… Zawodnicy upalają motocyklami o pojemności od 700 do 1100 ccm przystosowanymi do motocrossu, a przyczepka może być zamontowana z lewej lub prawej strony. Istotne modyfikacje dotyczą przede wszystkim przedniego zawieszenia, które gwarantuje stabilność i pozwala na długie loty ciężkimi maszynami. Przebudowany jest też układ chłodzenia. Wielkie, samochodowe chłodnice montowane na wózku są niezbędne, aby schłodzić te ogromne silniki. Za powodzenie wszelkich dokonywanych akrobacji odpowiedzialni są w jednakowej mierze kierowca i pasażer, zwany pająkiem.
Ewolucje, jakie wykonuje ten ostatni, mogą wywołać zawrót głowy. Ale dobry balans wózkarza pozwala wyprowadzić pojazd z najbardziej niekorzystnej paraboli lotu. Zawodnicy dojeżdżają do zakrętu z podciętym przednim kołem, co na zwykłym motocyklu równałoby się z wykonaniem tzw. gleby. Sidecarowcy jednak „dają radę”. Po prostu odkręcają gaz, wzbijając za sobą fontannę błota. Popisy jeździeckie podnoszą poziom adrenaliny niebezpiecznie wysoko. Tak wysoko, jak skaczą sami zawodnicy. Nieraz wydaje się, że taka jazda musi skończyć się upadkiem, tymczasem dzięki ekwilibrystycznym popisom „pająków” niemal każda załoga szczęśliwie ląduje na ziemi i jedzie dalej.
fot. WSC, ARC
Harmonogram czasowy
Lista zgloszeń ME Quad
1. | 7 | VAN DEN DIJCK | Oliver | BEL | FMB | Honda |
2. | 8 | VAN OSSSELAER | Quinten | BEL | FMB | Suzuki |
3. | 56 | KARAI | KRISTOF | HUN | MAMS | |
4. | 58 | TVERAEN | Christopher | NOR | NMF | Yamaha |
5. | 63 | POLACEK | Zdenek | CZE | ACCR | Husqvarna |
6. | 94 | PHOELICH | Ricardo | NL | KNMV | Honda |
7. | 128 | HOLMEN | Lars | NOR | NMF | Yamaha |
8. | 148 | KOSTELECKY | Jakub | CZE | ACCR | Yamaha |
9. | 186 | CRMAN | Adam | SLO | SMF | Honda |
10. | 196 | FREIDINGER | Dand | AUS | AMF | KTM |
11. | 218 | SÓWKA | Hugo | POL | PZM | Yamaha |
12. | 230 | FARKAŠOVSKÝ | Michal | SLO | SMF | Suzuki |
13. | 250 | SMERUD | Henrik | NOR | NMF | Yamaha |
14. | 311 | SAAR | Kevin | EST | EMF | Honda |
15. | 416 | GWIAZDA | Roman | POL | PZM | Yamaha |
16. | 469 | RAJCZYK | Damian | POL | PZM | Yamaha |
17. | 717 | MIESZKOWSKI | Kacper | POL | PZM | |
18. | 922 | WOLICKI | Kamil | POL | PZM | Yamaha |
19. | 577 | WOŹNIAK | Marcin | POL | PZM | KTM |