Polacy na Fenix Rally 2022. Burza piaskowa, wydmy i way-pointy. Jak na Dakarze

Od wielu lat jeździmy enduro,cross country i hard enduro. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy przygodę z rajdami długodystansowych typu Baja Poland i Enduro Rally 24. Chcieliśmy zdobyć doświadczenie na typowych pustynnych terenach stąd start w Fenix Rally 2022 (Tunezja), który w całości spełniał nasze oczekiwania.

Andrzej Stryczyński ZKS Orion Ziębice i Bartłomiej Tabin SM Panda Racing .

Startowaliśmy na motocyklach typowo dakarowych: Bartek na KTM 450 Rally Factory Replica, Andrzej na Husqvarna 450 Rally Factory Replika. Częściowo sponsorował nas Jantar Team, reszta to własne środki.

Wystartowaliśmy przy wsparciu Słowackiego Teamu JANTAR TEAM, który wystawiał swoich zawodników w Rajdzie Dakar. Rajd zaczął się pierwszego dnia bez prologu kwalifikacyjnego w Wystartowało 50 motocyklistów z całego świata. Organizator przygotował nam tradycyjny roadbook stosowany w rajdach długodystansowych oraz dodatkowo urządzenia satelitarne pokazujące punkty kontrolne way-point i masket.

Wszystkich załóg w klasach motocykli, quad, ssv, car i truck było około 200. Mieliśmy do pokonania 570km. Drugiego dnia dotarliśmy na wymagające wydmy pustyni Sahara. W kolejnych dniach mieliśmy połączenie tras twardych szutrowych z dużymi wydmami. W połowie rajdu zaskoczyły wszystkich trudne warunki pogodowe (burza piaskowa) co zmusiło organizatorów do zmiany harmonogramu rajdu.

Skutkowało to zwiększeniem dystansu całego rajdu z 2400km do około 3000km. Podczas burzy wiatr boczny z piaskiem był tak silny że motocykle jechały pod dużym kątem. Organizator zastanawiał się nad wstrzymaniem rajdu na jeden dzień ponieważ było duże zagrożenie dla zawodników i śmigłowców zabezpieczających rajd. W kolejnym dniu do mety odcinka dojechało tylko 24 motocyklistów. Plan rajdu ostatniego dnia został również zmieniony z 80km odcinka specjalnego na 160km i 80 km. Polecamy tę imprezę wszystkim żądnych niezapomnianych wrażeń. Finalnie Bartek zajął 3 miejsce a Andrzej 15.